Читайте на Zefir.ua

Бандура як універсальний інструмент – Ярослав Джусь

Zefir.ua продовжує знайомити з учасниками фестивалю «Країна Мрій»
Бандура як універсальний інструмент – Ярослав ДжусьВолодар призу глядацьких симпатій шоу «Україна має талант-2», діджей, композитор та бандурист ЯРОСЛАВ ДЖУСЬ раз по раз доводить, що бандура – це універсальний інструмент, здатний передати будь-які почуття, оригінально звучати у складі абсолютно різних інших інструментів, бути одночасно і архаїчною, і ультрамодною. Бандура здатна легко стати частиною будь-якої субкультури і звучати в руках її представника креативно і сучасно. У Ярослава багато однодумців, і з кожним роком їхня кількість зростає, тому другий рік поспіль сучасна бандура звучить на фестивалі «Країна Мрій» на окремій сцені.

З чого почалася Ваша «Країна Мрій»?
Під час одного з перших фестивалів ми з товаришем вирішили простот сісти пограти при дорозі, наче мандрівні кобзарі. Дуже сподобалася атмосфера цього фестивалю: музикували наче в давні часи на ярмарках і дарували людям радість. Щороку ми збирали велике коло слухачів, часто на нас навіть сварилися, бо не було де пройти (сміється).

https://www.youtube.com/watch?v=4P95Ys7GBzQ
«Ой у полі нивка кобзарка», Країна Мрій, 2008 рік

Як сталося, що Ви перетворилися з такого мандрівного кобзаря на організатора?
У 2010 році в рамках «Країни Мрій» брати Капранови організували перший кобзарський слем, у якому я брав участь та здобув перемогу. Змагання бандуристів відбувалося у два тури, в яких брало участь близько 6-7 виконавців. Оцінювання здійснювало глядацьке журі за 5-ти бальною шкалою. Таким чином, на фестивалі «Країна Мрій» визначали кращого бандуриста України.

Бандура як універсальний інструмент – Ярослав Джусь
Ведучий кобзарського слему — один із братів Капранових
Бандура як універсальний інструмент – Ярослав Джусь
Голосування

https://www.youtube.com/watch?v=N6ufyuBgQIM
Данило Носко і Ярослав Джусь. Переможці кобзарського слему, 2010 р.

З наступного року я став співорганізатором слему. Він особливо цікавий тим, що це по суті вуличне змагання і результати його завжди непередбачувані, так як ти ніколи не знаєш, як оцінить того чи іншого виконавця пересічний та вибагливий глядач. За цей час через «наші руки» пройшло багато цікавих виконавців: дитячі колективи, дуети, класичні тріо, команди, що виконують естрадну, популярну та інструментальну авторську музику. Наприклад, Едуард Драч, Іван Лузан, Георгій Матвіїв, Катерина Ясенчук. Також був у нас бандурист із Японії Чарлі Сакума. Він вже кілька років як переїхав до України, одружився і живе у Львові, носить вуса і чуба, співає українські пісні.

Бандура як універсальний інструмент – Ярослав Джусь
Ярослав Джусь
Бандура як універсальний інструмент – Ярослав Джусь
Бандура як універсальний інструмент – Ярослав Джусь
Чарлі Сакума

А в минулому році на «Країні Мрій» вперше організували окрему сцену сучасної бандури. Так ми тоді її і назвали – сцена сучасної бандури. Від кобзарської сцени вона відрізняється тим, що на ній грають не автентичні кобзарі, лірники чи торбаністи (торбан – панська бандура із двома грифами. – Прим. ред.). Сучасна бандура – так званий чернігівський тип бандури – інструмент, спроектований у 1950-х роках XX сторіччя майстрами Чернігівської фабрики музичних інструментів. Це класичний сучасний інструмент, на якому можна і треба грати сучасну музику.

Бандура як універсальний інструмент – Ярослав Джусь
Бандура як універсальний інструмент – Ярослав Джусь
Ярослав Джусь і Олег Скрипка

Так от, ця бандура – дивовижний інструмент, який органічно вписується у будь-яку із сучасних музичних течій: dubstep, r&b, хіп-хоп, рок, рок-н-ролл, джаз, класика, bossanova, реггі, electrohouse тощо. Випробування сцени відбулося успішно – в нас було 12 учасників з усієї України.

Цього року сцена матиме назву Bandura Lounge. Серед учасників – гурти різних напрямів та жанрів. У тому числі, виконавиця блюзу на бандурі Марина Круть, дует B&B Project, які зібрали майже мільйон переглядів на Youtube виконанням всесвітніх хітів на бандурі та акордеоні; гурт Inti, що залучив бандуру до жанру indie-rock та ще багато цікавого.

Сцена Bandura Lounge працюватиме два дні – 20 та 21 червня з 13:00 до 18:00. Кожен з учасників готує власну програму. Так, ми зі «Шпилястими кобзарями» маємо кілька сюрпризів, серед яких – українська народна пісня у стилі кантрі, а також мій виступ із кримськотатарською співачкою Ленарою, мультиінструменталістом Максимом Бережнюком та поетесою Оксаною Боровець у жанрі мелодекламації.

https://www.youtube.com/watch?v=oHe6-4VI7es
«Лейлям» Ленара і Ярослав Джусь

https://www.youtube.com/watch?v=-CMcJKTkXSg
Ярослав Джусь, Оксана Боровець, Максим Бережнюк

У рамках сцени за звичаєм відбудеться кобзарський слем, підсумки якого підведемо у неділю. Кожного року для переможців ми готуємо цікаві творчі подарунки. Цього року головною нагородою стане ексклюзивна робота від українського художника, карикатуриста і музиканта, лідера гурту Ot Vinta Юрія Журавля, яка потім обов’язково увійде до його нової книги «Карикадурка-2».

https://www.youtube.com/watch?v=hp3lnVyGIAs
«Пробудження» Ярослав Джусь. Жанр: етно-транс

В цьому році фестиваль проходить у Пирогово. Це особливе місце. Згідно роману Джека Фіннея «Між двох часів» машиною часу може стати будь-яка покинута стара будівля. Таких будівель у Пирогово багато. Ви б погодились скористатися такою машиною часу?
Звісно. Я хотів би мандрувати і майбутнім, і минулим. Хоча, майбутнє я хотів би побачити меншою мірою, ніж минуле. Я бачу, якими швидкими темпами все рухається, і наближено розумію, як і що буде далі. Хіба що в дуже віддалене майбутнє… Цікаво, чи співпадуть уявлення фантастів та кінорежисерів отих всіх фільмів про майбутнє із реальною картиною.

Нещодавно мені потрапила на очі стаття про те, що в майбутньому будуть робити операції з пересадки мозку. Виходить, що люди зможуть жити вічно, змінюючи тілесну оболонку. Незрозуміло, щоправда, як бути з душею.

А от до минулого я би дуже хотів потрапити. Єдине, що із сучасними гаджетами і «гвинтом» на пару десятків терабайт. По-перше, щоб показати їх пращурам і подивитись на їхню реакцію. (Сміється.) А як бандуристу і музиканту дуже хотілося би потрапити в часи розквіту української культури. Прагнув би почути в оригінальному виконанні те, що не вдалося записати чи було знищено. Адже час вносить зміни, і невідомо, чи насправді пісні, які ми зараз виконуємо, звучали саме так. А потім із усім цим скарбом повернувся б у нас час і продовжив експерименти з бандурою.

Бандура як універсальний інструмент – Ярослав Джусь
«Шпилясті кобзарі»

ПРИДБАТИ КВИТКИ

Интервью: Юлия Найденко
Фото: Оксана Боровець

Top

Присоединяйтесь к Zefir.ua
в социальных сетях